12 Ekim 2012 Cuma

Hibrit Araca LPG Takılır Mı?

Dünyanın en pahalı akaryakıtını tükettiğimiz için ülkemizde satılan araçların çoğu küçük motorlara sahip. Bu konuda ilerleyen teknoloji ile otomobil üreticileri küçük hacimlerden daha yüksek beygir gücü ve tork elde etmeyi başardılar. Sonuç olarak 1.2 lt motor bile hiç de küçük sayılmayacak bir araca rahatça yeter bir hale geldi. Tabi bu küçük motorlar ilk kalkışta ve hızlanmada önemli bir problemle karşılaşılmasa da, yüksek hızlara çıkılmasını sağlayamıyor.
Toyota Yaris Hibrit

Küçük motorlu araçlar ( 1.6 ve altı ) önemli oranda yakıt tasarrufu sağlıyor olsalar da, yakıt halen önemli bir maliyet unsuru. Bu nedenle ülkemizde LPG'li araçlar revaçta. LPG sarfiyatı benzine göre yaklaşık olarak %20 kadar daha yüksek olsa da, fiyat avantajı ile önemli bir tasarruf sağlayabiliyor. Tabi aracını yoğun bir şekilde kullanmayanlar diesel motorlu araçları tercih edebiliyorlar. Bununla birlikte LPG dönüşümü yapılmış halde 0 km olarak satışa sunulan araçlar da var.

Yakıt tasarrufu yapmak isteyenlerin tercih edebilecekleri bir diğer araç türü de hibrit araçlar. Hibrit araçlar benzinli ve elektrikli olmak üzere iki farklı motora sahip olarak geliyorlar. Benzinle yol alındığı sırada araca yerleştirilmiş Aküler şarj ediliyor ve yeterli şarj sağlandığında elektrik motorları ile yol alınıyor. Performans istendiğinde hem elektrikli hem benzinli motorlar aynı anda çalıştırılabiliyor. Bu sayede hibrit araçlar iyi bir performansa sahip iken önemli ölçüde yakıt tasarrufu sağlayabiliyor.

Şimdi sıkı durun!

Hibrit bir araca LPG takılırsa ne olur? Teorik olarak benzinli motorlar basit bir dönüşüm ile LPG ile de çalışabiliyorlar. Burada VVTI vb benzinli motorlarda daha farklı dönüşüm ekipmanları gerekebiliyor ancak benzinle çalışan bir motor LPG ile de çalışabilir. Hibrit araçlarda da genellikle benzinli motor bulunuyor. Peki o halde hibrit araca LPG takılırsa yakıt tasarrufu sağlanabilir mi? Kesinlikle evet.

Benzinli motora sahip hibrit araçlarda benzin yerine LPG kullanarak tasarruf sağlanırken, aküler yeterince şarj olduğunda sıfır emisyonla ve sıfır maliyetle yol alınabilir. Üstelik ülkemizde hibrit araçların vergileri de daha düşük. Ancak yine de hibrit teknolojisine sahip araçların fiyatları çok yüksek olmasa da düşük de sayılmaz. Bunun da temel nedeni hibrit olmayan araçlara göre daha karmaşık bir yapıya sahip olmaları ve üretimlerinin daha yüksek maliyetler yapılıyor olması olsa gerek.

Hibrit bir araca LPG uygulamasına ait bir örneğin en azından ülkemizde olmadığını söyleyebiliriz. Yurt dışında var mıdır araştırıp, sonraki yazılarımda  bu konuyu daha detaylı araştırarak tekrar değineceğim.

3 yorum:

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...

varmı imiş?

Unknown dedi ki...

Valla süper